reklama

15 rokov na Internete

Niekedy v týchto dňoch, na prelome apríla a mája, oslavujem malé okrúhle výročie. Pred pätnástimi rokmi som sa prvýkrát zoznámil so zázrakom menom Internet.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Vizualizácia internetu z dát projektu Opte
Vizualizácia internetu z dát projektu Opte (zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet)

Bola to šťastná náhoda. Počas študijného pobytu vo VeľkejBritánii som po štyroch mesiacoch natrafil na prvého Slováka v širokomokolí. Volal sa Miro Betuštiak a tuším si v tom čase robil doktorátna EF STÚ (ak ho niekto z vás pozná, pozdravte ho odo mňa). No a tenv nejakej debate, ktoré sme v tých dňoch na prelome aprílaa mája 1993 viedli v campuse na University of Kent, povedal niečov tom zmysle, že včera písal kamarátom na STÚ v Bratislave nech mupošlú nejaké informácie a dúfa, že mu to už prišlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 To mi nejako nedávalo zmysel, lebo ja som tiež posielaldomov listy a ich cesta na Slovensko trvala zhruba týždeň a rovnakodlho trvala cesta odpovede do Británie. Takže mi tie Mirove slová pripadalinejaké uletené a hneď som sa ho spýtal ako to myslel. A Miro že však cez Internet.... Čumelsom vtedy na neho ako taký Puk....

 A tak mi vysvetlil o čom je reč a ako sak tomu Internetu na univerzite dopracujem. Vďaka Mirovým inštrukciám somhádam na druhý deň mal prístup na Internet (cez niektorý z univerzitných počítačov,lebo o svojom vlastnom pécéčku som vtedy iba sníval) vrátane mojej prveje-mailovej adresy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Pre tých neskôr narodených treba povedať, že Internet vtedyvyzeral trochu ináč ako dnes. WWW bol iba obyčajný hypertext, ktorý sa prezeralv čomsi čo sa volalo Lynx (aj keď možno niekde už v tom časefungovali aj s grafikou). Ale diskusné fóra už fičali. Buď vo forme Usenetnewsgroups (napr. soc.culture.czecho-slovak) alebo ako e-mailové listservery(napr. slovak-l). To boli v tom čase miesta, kde prebiehali podobne vášnivépolitické debaty, aké dnes prebiehajú napr. tu na sme.sk.

 Mimochodom. Denník SME stál (bez toho aby o tom vedela vyvíjal v tomto smere akúkoľvek činnosť) pri zrode, dovolím sitvrdiť kultovej diskusnej skupiny sme-l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Sme-l vznikla pre internetový priestor prirodzeným spôsobom– štiepením. Skrátka jedného dňa časť ľudí diskutujúca na slovak-l mala plnézuby primitívnych nacionalistov a Mečiarových obdivovateľova rozhodli sa vytvoriť si vlastnú diskusnú skupinu. Skupinu, kde by samohli rozprávať o tom, kade by sa Slovensko v nasledujúcich rokochmalo uberať. A keďže v tých časoch, teda niekedy v rokoch 1994-1995bol Denník SME v podstate jediným od Mečiarovej vlády nezávislýma kritickým médiom, dostal sa jeho názov aj do názvu tejto diskusnejskupiny (ochranou značky sme si v tom čase hlavu nelámali, združeniaochraňujúce autorské práva v tom čase hádam ani netušili, že existujenejaký Internet a empétrojky už síce boli vymyslené, ale masové šíreniecééédéééčiek v tomto formáte sa ešte nezačalo).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Mimochodom, jedným zo zakladateľov, ktorý, pokiaľ sa dobrepamätám, fyzicky zriadil listserver sme-l (čo v tých časoch, keď naSlovensku v podstate neexistovali komerční poskytovatelia pripojenia naInternet, webhostingových či iných internetových služieb nebolo nič jednoduché),bol Martin Vystavil, dnes už bývalý bloger z blog.sme.sk.A ak sa dobre pamätám, tak k zakladajúcim členom patril aj webadmin www.sme.sk a tiež jeden zo správcovblogov na sme.sk Robo Dyda (to jsou typaradoxy povedal by klasik).

 Sme-l mal svojich VIP členov (najznámejším bol nepochybne JFK – Jaro Filip Keyboard a istý časaj Peter Breiner) aj svoje čierne ovce (nebudem menovať). A hlavne malsvoje čaro v časoch, keď nielen neexistovaliblogy, ale Denník SME ešte ani nemal vlastnú web stránku a tým pádomdiskusie k článkom alebo blogom.

 JFK stál tiež za vznikom „Nultého slovenského internetovíhomagazínu“ Sieťovka, ktorý vznikolv r. 1997. Mimochodom, našiel som tam článok, pri čítaní ktorého som malpocit Déjà Vu.

 Pravdu povediac, napriek tomu, že ma za tie roky fascinovalitakmer všetky novinky, ktoré Internet prináša(l), blogom som dlhý čas nevedel prísťna chuť. A to som dlhý čas patril k fanatickým diskutérom na sme-l.Ale blogy mi na začiatku pripadali trochu uletené. Spraviť si vlastnú webstránku mi pripadalo normálne, prvú som si spravil ešte niekedy na jeseň 1996na http://www.angelfire.com/ (dnes užpatrí pod Lycos.com). Ale písať na ňu vlastné články, ktoré „nikto“ nečíta mipripadalo totálne „ujeté“. Totiž aby bolo jasno (opäť info pre neskôrnarodených, ktorí si myslia že PC, mobil a Internet sú tu od nepamäti(teda od kedy oni sami prišli na svet), prvé blogy si písaliľudia na svoje vlastné stránky. Až neskôr niekto s vizionárskym pohľadomna vec vytvoril špeciálny web server na písanie blogov, aby mali ľudia najednom mieste príspevky od viacerých autorov. Dnes sú ich hádam tisíce...

 No a dnes medzi tých „ujetých“ blogerov patrím aj ja.

PS: Posielam pár linkov na to, čo sa písalo na slovenskomInternete v predblogovských časoch.

Ivan Kuhn

Ivan Kuhn

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudovaný politológ, bývalý zahranično-politický redaktor Denníka SME, v súčasnosti SZČO, konzultant v oblasti eurofondov, analytik Konzervatívneho inštitútu M.R.Štefánika, poslanec Mestského zastupiteľstva v Rožňave, podpredseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS), otec štyroch detí. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaEurofondyEurobarometerSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu