Rozdeľovanie eurofondov sa začalo II.

Autor: Ivan Kuhn | 13.12.2007 o 7:13 | Karma článku: 5,18 | Prečítané:  1877x

Rozdeľovanie eurofondov sa na Slovensku pomaly, ale isto rozbieha. Pre začiatok Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR nadelilo mierne utajenému „konzorciu“ firiem zákazku na 7 rokov na bližšie neurčenú a dokonca ani neohraničenú čiastku.

Poďme na vec krok za krokom.

1. Verejné obstarávanie

    Vraj bolo. Akurát ho akosi „pozabudli“ publikovať vo vestníku verejného obstarávania. Načo? Veď by sa ešte mohli prihlásiť nejaké iné firmy, ktoré by nedajbože dali nižšie cenové ponuky. Tipnem si, že použili metódu rokovacieho konania bez zverejnenia a použitie tejto „veľmi transparentnej“ metódy zdôvodnili (v súlade so zákonom samozrejme) „časovou tiesňou“. (Veď čas plynie a nemôžeme si dovoliť meškať s čerpaním eurofondov, že?) Nebolo by to prvýkrát, čo sa takto „odstavila“ nebezpečná konkurencia a do tendra sa prizvala „tá správna“ plus pár neškodných firiem.

    Otázka tiež je, aké boli podmienky pre „hodnotenie“ ponúk v tomto verejnom, resp. skôr neverejnom obstarávaní. Keďže, podľa informácií publikovaných v médiách, má ísť o školenie úradníkov štátnej správy a regionálnej samosprávy v oblasti manažovania eurofondov, logicky z toho vyplýva, že hlavnými kritériami mali byť:

1. skúsenosti firmy/konzorcia s implementáciou takéhoto typu projektov

2. disponovanie kvalifikovanými lektormi (pričom to môžu byť aj subkontrahovaní externisti, nielen interní zamestnanci firmy/konzorcia)

3. cena (buď celková alebo v prípade rámcového kontraktu cena za osobo/hodinu či osobo/deň lektora)

    Víťazom verejného obstarávania mala byť firma/konzorcium, ktorá ponúkla najlepší pomer podľa rovnice (skúsenosti s projektami + kvalifikovaní lektori) / cena.

    Lenže. Ani o jednej z dvoch firiem, ktorých mená sa v médiách objavili, nemám informáciu, že by sa dlhodobejšie venovali problematike fondov EÚ. O ostatných členoch konzorcia MVRR SR mlčí. Rovnako ako o cene. A o počte a kvalite lektorov, ktorí by „euroúradníkov mali vyškoliť tiež nepadlo ani slovo. Je to na smiech a zároveň do plaču....

2. Konzorcium

    V článku denníka Pravda z 22. augusta 2007 s titulkom „Euroúradníkov vyškolí firma blízka Slotovi“, v ktorom boli prvýkrát publikované informácie o zvláštnych okolnostiach tohto kontraktu, sa objavili dve úchvatné vety.

Zamedia podľa hovorcu Miroslava Bátovského vyhrala ako súčasť konzorcia firiem, pričom jedna z nich je z Belgicka. "Podozrenie z klientelizmu možno vylúčiť," povedal.

    Takže na vylúčenie podozrenia z klientelizmu stačí, ak mám v konzorciu firmu z Belgicka! Vtipné. :-)

    Nemôžem si pomôcť, ale prvé, na čo som si pri prečítaní vyššie citovaných riadkov spomenul, bola firma Euroservices Development sídliaca v Belgicku (majiteľ nebol Belgičan), pre ktorú som v rokoch 1998-99 pracoval ako projektový manažér na projekte financovanom z programu Európskej únie Phare. Pár mesiacov po tom, ako sme skončili prácu na našom projekte, firma zbankrotovala, pričom po nej ostali nemalé dlhy voči konzultantom z rôznych európskych krajín, ktorí pre ňu pracovali. Firma pritom na realizáciu projektov, ktoré získala v tendroch vyhlasovaných priamo Európskou komisiou, dostala od EK zálohové platby v slušnej sume. Takže nie všetko čo sa blyští je zlato a nie všetko čo je z Belgicka je bez rizika bankrotu (či klientelizmu).

    Čím sa nechcem dotknúť dobrého mena belgickej firmy zainteresovanej na projekte školenia slovenských euroúradníkov, ale... ono to ani celkom nejde, pretože jej meno sa zatiaľ nikde neobjavilo.

    Podľa článku denníka Pravda zo 7. decembra 2007 s titulkom „Janušek otvoril účet blízkym firmám“ totiž „Zamedia poskytuje ministerstvu služby v rámci konzorcia, jeho presné zloženie vtedy rezort nezverejnil.“ Keby som toto porozprával eurouradníkom na DG Regio, tak by si určite mysleli, že si robím srandu. Za tých 9 rokov, čo robím v oblasti eurofondov, som sa ešte nestretol s tým, že by nejaký projekt financovaný z fondov EÚ získalo konzorciom, ktorého presné zloženie by nebolo verejné.

3. Transparentnosť fondov EÚ

    Keď sa už bavíme o utajených tendroch, v ktorých víťazia utajené konzorciá utajených firiem (už chýbajú iba utajení svedkovia, ale aj toho sa možno opäť po dlhšej dobe dočkáme), je namieste spomenúť, že v auguste tohoto roku bol do parlamentu predložený „Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ivana MIKLOŠA a Lucie ŽITŇANSKEJ na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“ (parlamentná tlač 391)

    Kľúčová časť tohto návrhu znela:

(5) Správca kapitoly alebo orgán štátnej správy, ktorý je svojimi príjmami a výdavkami napojený na štátny rozpočet, alebo iná rozpočtová organizácia, ak tak ustanoví osobitný zákon, ktorý podľa § 8 ods. 2 poskytuje dotácie zo štátneho rozpočtu, je povinný na svojej internetovej stránke zverejniť najneskôr do 15 dní od rozhodnutia o poskytnutí alebo neposkytnutí dotácie

a) názov fyzickej osoby alebo právnickej osoby žiadateľa o dotáciu (aj tých, ktorým dotácia rozhodnutím nebola pridelená)

b) výšku požadovanej dotácie,

c) účel na ktorý bola dotácia požadovaná,

d) vyhodnotenie žiadosti z hľadiska kritérií, ktoré boli ustanovené na poskytnutie dotácie s uvedením bodov alebo percentuálnym vyjadrením vo vzťahu k jednotlivým kritériám,

e) výšku poskytnutej dotácie, ak bola dotácia poskytnutá,

f) zoznam osôb, ktoré posudzovali splnenie podmienok na poskytnutie dotácie,

g) osobu, ktorá rozhodla o poskytnutí dotácie v prípade, ak o poskytnutí dotácie nerozhodoval priamo štatutárny orgán,

h) štatút a rokovací poriadok komisie, ktorá posudzovala žiadosť o poskytnutie dotácie, ak bol vydaný.

(6) Ak dotácia žiadateľovi poskytnutá nebola, zverejňujú sa údaje podľa odseku 5 písm. a) až d) a f) až h).

(7) Ustanovenia odseku 1 až 6 sa použijú aj na použitie prostriedkov Európskej únie.

    Návrh tejto významnej novelizácie bol v polovici septembra tohto roku, bez väčšej mediálnej pozornosti vládnou koaličnou väčšinou zmietnutý zo stola ešte v prvom čítaní (asi preto, aby sa nestal predmetom väčšej verejnej diskusie v období pred druhým čítaním).

    Iste, prvú vec, ktorú by sme poslancom SDKÚ-DS – bývalej ministerke spravodlivosti a bývalému ministrovi financií – mohli vyhodiť na oči je, že takýto zákon mohli (a mali!!!) do parlamentu predložiť v čase, keď vláda, ktorej boli členmi, mala v parlamente väčšinu. To však nič nemení na podstate veci. Takýto zákon je potrebný, mal tu byť dávno a meno a fotka každého poslanca, ktorý hlasoval proti tomuto návrhu alebo sa zdržal hlasovania, by mali byť vystavené na verejnosti na hanbu.

    Miesto tohoto potrebného zákona sa v parlamente prerokúva „Vládny návrh zákona o pomoci poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva“ (parlamentná tlač 428), ktorý sa problematiky transparentnosti rozhodovania o prideľovaní nenávratných finančných prostriedkov z eurofondov nedotýka ani náhodou (a nedotýka sa ani zverejňovania informácií o vyhlásení, priebehu a výsledkoch verejného obstarávania projektov financovaných z fondov EÚ).

    Je pravda, že ani návrh Ivana Mikloša a Lucie Žitňanskej sa netýkal zverejňovania informácií o verejnom obstarávaní projektov financovaných z fondov Európskej únie, ale „len“ dotácií z eurofondov, jeho prijatie by však bolo dobrým krokom správnym smerom, po ktorom mohla nasledovať ďalšia právna úprava, ktorá by si „posvietila“ na verejné obstarávanie „europrojektov“. Po hlasovaní z 18. septembra 2007 si žiadne ilúzie nerobím.

    Takže pokiaľ ide o rozdeľovanie fondov EÚ, na Slovensku sa v najbližších mesiacoch „máme na čo tešiť“.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Začal sa boj o kostoly. V niektorých sa nakazili desiatky ľudí

Trump tlačí na guvernérov, aby povolili omše.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Matovič sa zasa nevie zmestiť do kože

Štát sa stále riadi ústavou, nie duševnými poryvmi premiéra.


Už ste čítali?